Het traditionele afzetkanaal
We beginnen met een gouden oude, de tradionele manier van zakendoen, waarbij een bestelling via de telefoon, per e-mail of via accountmanager op locatie plaatsvindt. Voor de tijd van de webshop was dit de norm. Tegenwoordig zien we een dalende lijn in deze manier van klanten bedienen, maar dat betekent niet dat klanten deze manier niet meer waarderen. Bij een zeer specialistisch product of een grote order kan het persoonlijk contact bij de tradionele manier van zakendoen nog zeer succesvol zijn. Onderschat daarom de kracht van elkaar de hand geven en elkaar in de ogen aankijken niet.
Een ERP-systeem gaat hand in hand met de tradionele manier van zakendoen. Een accountmanager kan tijdens een klantbezoek direct een verkooporder in het systeem plaatsen waardoor de andere afdelingen binnen het bedrijf automatisch op de hoogte worden gesteld en de bijbehorende taken uitgevoerd kunnen worden om de order in gang te zetten.
👉 Benieuwd hoe je van jouw bedrijfsproces naar het juiste ERP-pakket toegaat?
https://blisss.nl/van-uw-bedrijfproces-naar-het-juiste-erp-pakket
Verkopen via je eigen webshop
In het B2C segment zijn online aankopen al helemaal ingeburgerd. De meeste consumenten zijn gewend om online hun aankopen te doen. Deze ontwikkeling is ook belangrijk voor jou in het B2B segment. Jouw zakenpartner is in zijn persoonlijke leven ook een consument die aankopen doet op webshops en marketplaces. Hierdoor ervaart hij het gemak van online aankopen en verwacht hij dit gemak óók op zakelijk gebied te ervaren. Met één klik wil jouw klant toegang krijgen tot alle informatie, bijvoorbeeld via een video of een landingspagina. Je ziet dan ook dat het B2C segment in grote mate het B2B segment beïnvloedt en de laatstgenoemde een flinke inhaalslag maakt.
Verkoop jij producten via een webshop? Dan kan je de software van de webshop integreren met ERP-software. Zo kan jouw klant inloggen en alle relevante informatie snel en gemakkelijk vinden, bijvoorbeeld hoeveel stuks er op voorraad zijn, de precieze prijs bij afname van grotere hoeveelheden en de levertijd. Je kunt jouw webshop helemaal aanpassen aan de behoefte van de klant. Blijf die behoeften peilen en integreer die in jouw eigen platform, zodat je een afzetkanaal hebt dat met de tijd meegaat en een fijne gebruikerservaring biedt. Hier helpen we graag bij.
Blisss is een expert op het gebied van ERP-software, de software achter het stroomlijnen van jouw platform en de achterliggende bedrijfsprocessen. Wil jij je eigen webshop (optimaliseren)? Wij informeren je graag over de mogelijkheden.