ROI is een veel genoemde term in de zakelijke wereld, maar wat betekent het nou eigenlijk? ROI is de afkorting van de Engelse term Return On Investment. Het ROI geeft aan of de investering een positief of negatief rendement oplevert. Met de ROI bepaal je dus eigenlijk wat de investering jou oplevert! Maar wat is het nou het voordeel van het berekenen van het rendement op de investering?
Het grootste voordeel van het berekenen van de ROI is dat je vooraf kan bepalen of de investering genoeg rendement oplevert. Wanneer jij als investeerder vooraf al weet dat het geen tot weinig rendement oplevert, zou jij er dan geld in steken? Maar hoe zorg je ervoor dat je een optimale ROI bereikt door middel van een ERP-oplossing?
Operationele kosten zijn wellicht de grootste kostenpost van iedere organisatie. In veel gevallen waarbij meer efficiëntie gewenst is, is dit dan ook de post waar het eerst en meest op wordt bezuinigd. Een goede manier om dit te doen is door te beginnen bij een ERP-systeem. De implementatie van zo’n systeem zorgt er voor dat bepaalde processen worden heroverwogen en op een logische wijze worden ingericht (lean). De nadruk ligt hierbij op het versnellen van processen en de daarbij horende automatisering. Vergelijk het met: ‘waarom door de buitenbocht schaatsen als het ook via de binnenbocht kan?’. En het bewijs is er; processen gaan 20 tot 30% sneller met een ERP-systeem.
Eén van de kenmerken van een ERP-oplossing zoals Business Central is het centraal registreren van allerlei soorten bedrijfsgegevens. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klanten, leveranciers, artikelen en ga zo maar door. Door ook de acties vast te leggen die gekoppeld zijn aan die gegevens, geldt dat er meer inzicht verkregen kan worden door wie dan ook in de organisatie. Je kunt je voorstellen dat je hier mee betere beslissingen kan nemen.
Het naadloos integreren van bedrijfsprocessen is waar ERP om draait. Een aantal voordelen hiervan zijn een betere communicatie en bijvoorbeeld een betere besluitvorming. Dit resulteert natuurlijk in een betere klantervaring. Daarnaast zijn ERP systemen ook vaak te koppelen met pakketten buiten het systeem zelf. Zo biedt het Microsoft Platform mogelijkheden om te integreren met Office 365, Skype en LinkedIn. De mogelijkheden hiervan lees je bijvoorbeeld hier.
Door gebruik te maken van de CRM-module binnen je ERP-systeem blijf je als bedrijf een competitieve speler in de markt. Medewerkers van de verkoop- en klantenserviceafdeling beschikken over de juiste informatie om klanten beter te helpen door middel van communicatie en kunnen de relatie verbeteren door snellere toegang tot klantinformatie en klantgeschiedenis.
Veel bedrijven ervaren een verbeterde efficiëntie en een verbeterde productiviteit door te investeren in ERP-oplossingen. Een ERP-systeem kan ervoor zorgen dat handmatige taken verdwijnen en dat herhalingen van bedrijfsprocessen overbodig worden. Door hiermee irritaties te voorkomen en sneller te kunnen werken kan de prioriteit verschoven worden naar andere verbeterpunten.
Ben jij klaar voor de volgende stap? Neem dan contact op met Blisss voor een gedegen en goed advies.