Uitwisseling van bepaalde elektronische bedrijfsdocumenten tussen de computersystemen van bedrijven wordt ook wel EDI genoemd. Dit kunnen verschillende bedrijfsdocumenten zijn, zoals bestellingen, pakbonnen en facturen. Maar waar staat het nou eigenlijk voor? EDI is een afkorting van Electronic Data Interchange.
Wanneer twee bedrijven met allebei een eigen computersoftware bedrijfsdocumenten willen uitwisselen ontstaat er een probleem. De computersoftware van bedrijf X kan het bedrijfsdocument van bedrijf Y niet vertalen. Om dit probleem te voorkomen is er een standaard bedacht genaamd EDIFACT. EDIFACT is de afkorting van Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport. Maar hoe werkt EDIFACT nou eigenlijk? Bedrijf X vertaalt zijn bedrijfsdocument naar de standaard van EDIFACT, vervolgens kan bedrijf Y aan de hand van dit standaard het bedrijfsdocument van bedrijf X ook vertalen.
EDI voorkomt het maken van fouten en het verlaagt de kosten. Het werken met EDI gaat razendsnel, doordat de uitwisseling van de bedrijfsdocumenten allemaal elektronisch worden verwerkt. Doordat het elektronisch wordt verwerkt komt de menselijke factor er ook niet meer aan te pas. Dit scheelt een hoop tijd en menselijke fouten. Beide partijen hebben voordeel om te werken met EDI dit is veel efficiënter. Met dezelfde resources is het mogelijk om meer en beter te presteren!
Om te starten met EDI heeft het bedrijf een ERP- of WMS-systeem nodig. Dit is een computersoftware voor bedrijven ter ondersteuning van alle bedrijfsprocessen. Een voorbeeld van een ERP-systeem is Dynamics 365 Business Central. Om de locatie te identificeren is er een Global Location Number (GLN) vereist. Zowel de locatie van de zender als ontvanger wordt hiermee bepaald. Om aan het product een nummer te koppelen wordt er gebruik gemaakt van GTIN. GTIN is een Global Trade Item Number. Tot slot heb je natuurlijk een bedrijf nodig gespecialiseerd op het gebied van EDI.