Wat is mond tot mond reclame?

Mond tot mond reclame (ook wel Word of Mouth genoemd) is reclame waarbij mensen onderling producten of diensten aan elkaar aanbevelen. Dit kan zowel fysiek als online zijn. Mensen promoten een product of dienst bij anderen zonder dat het bedrijf er zelf iets voor hoeft te betalen.

De twee grootste voordelen van mond-tot-mondreclame

1. Het is goedkoop

Het eerste grote voordeel aan mond tot mond reclame is dat het goedkoop is. Voor de mond-tot-mond reclame zelf betaalt het bedrijf niets. Natuurlijk gaat er in het voortraject een investering aan vooraf, want het is natuurlijk niet zomaar dat mensen positief over een bedrijf, product of dienst praten. Maar uiteindelijk is het een sneeuwbaleffect dat geen extra geld kost. De mensen doen het zelf.

2. Mensen geloven het eerder

Het tweede en misschien wel het allergrootste voordeel is dat mensen mond op mond reclame eerder geloven dan reclame die gemaakt wordt door een bedrijf. Het lijkt voor mensen die het horen namelijk een onafhankelijk advies. Sterker nog: vaak is het dat ook. Het heeft dus vaak een positievere uitwerking.  

Ga maar eens bij jezelf na: koop je eerder de nieuwe Iphone als je er op social media een advertentie over voorbij ziet komen? Of koop je ‘m eerder als je neef zegt dat de nieuwe Iphone top is? 

Extra voordeel: aanbeveling wordt vaak gedaan als het onderwerp op tafel ligt

Wat nog eens een extra voordeel is aan mond op mond reclame, is dat het vaak wordt ingezet wanneer het over een relevant onderwerp gaat dat iets met het product of de dienst te maken heeft. Je neef begint vaak niet uit het niets over zijn goede ervaring met de nieuwste Iphone Misschien heb jij net gezegd dat je op zoek bent naar een nieuwe telefoon. Of misschien zag je zijn Iphone en vroeg je ernaar omdat het model je aansprak. 

Risico: er is geen controle op hoe er over het product of dienst wordt gesproken

‘Zitten er nu alleen meer voordelen aan mond tot mond reclame?’, horen we je nu denken. Het antwoord hierop is nee. Alhoewel er overwegend voordelen aan mond tot mond reclame zitten, schuilt er een klein risico in het feit dat bedrijven geen controle hebben over hoe er over hun bedrijf, product of dienst gepraat wordt. Zo kunnen er bij mensen andere oordelen bij dan wat het bedrijf wil uitstralen. 

Tip: mond tot mond reclame met behulp van online reviews

Verkoop je een product of dienst? En weet je dat iemand er na aankoop een positieve ervaring mee heeft gehad? Vraag diegene dan om een recensie achter te laten op je website, social-media of via een Google Review. Iemand verspreidt dan, met een klein beetje hulp van jou, een online aanbeveling die andere klanten over de streep kan trekken een aankoop te doen.  

meer verkooptechnieken

 


Geplaatst op