Wat is relatiebeheer?

Wat is de betekenis van relatiebeheer als we het hebben over sales? Relatiebeheer (ook wel klantbeheer genoemd) is het opbouwen en onderhouden van klantrelaties met als doel deze klanten tevreden te houden, zodat ze later opnieuw een aankoop bij je doen. Nadat een bedrijf of persoon voor het eerst iets bij je heeft gekocht, kun je er door middel van goed relatiebeheer voor zorgen dat de klant sneller bij je terugkomt.

Waarom is relatiebeheer belangrijk?

Veel bedrijven focussen zich heel sterk op het binnenhalen van nieuwe klanten, terwijl ze tegelijkertijd bestaande klanten uit het oog verliezen en hen weinig tot geen aandacht meer geven.

Dit gebrek aan aandacht is voor veel mensen en bedrijven de voornaamste reden om over te stappen naar een andere aanbieder. En dat terwijl een nieuwe klant binnenhalen veel moelijker is dan een bestaande klant meer laten kopen.

Een bestaande klant kent jou en je dienst of product al, waardoor de drempel tot een volgende aankoop veel lager is. Een potentiele klant beweeg je veel moeilijker tot een eerste aankoop, omdat ze in de eerste fase vaak nog niet weten in hoeverre jouw product of dienst voor hen van meerwaarde is.

Goed om te weten: wanneer je relatiebeheer goed toepast, zorgt het er niet alleen voor dat je klanten klant blijven. Het kan er namelijk ook voor zorgen dat je klanten ambassadeurs worden van je merk en je bedrijf. En dat ze door middel van mond tot mond reclame aan andere mensen of bedrijven laten weten dat ze tevreden over je zijn. Dit kan resulteren in nieuwe klanten waar je zelf amper moeite voor hoeft te doen.

Hoe kun je relatiebeheer toepassen?

Relatiebeheer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt de klant mailen, maar het is beter om te bellen en nog veel beter om zo nu en dan langs te gaan. Al helemaal als het een klant is waarbij je flink wat omzet binnenhaalt. Hier enkele voorbeelden van relatiebeheer:

  • Bellen naar je klant en vragen hoe de aankoop bevallen is.
  • Op bezoekafspraak gaan om te bespreken hoe de samenwerking verloopt en wat er beter kan.
  • Contact opnemen op een moment dat je weet dat de klant opnieuw behoefte heeft aan een dienst of product.
  • Je klant feliciteren met bijvoorbeeld een verjaardag of een mijlpaal binnen het bedrijf.

Handige tip: maak per klant een accountplan

Ben je verkoper en verkoop je aan bedrijven? Denk er dan eens aan om voor iedere klant doet een accountplan te maken. Dit is een documentje waarin je de doelstellingen per klant vastlegt. Hoeveel keer wil je de klant bezoeken? Met wie wil je contact onderhouden? Zomaar wat onderdelen van een accountplan waardoor je jouw relatiebeheer naar een hoger niveau kunt tillen. En nu denk je natuurlijk: dat kost me eeuwen. Geen zorgen, een accountplan hoeft maar één A4’tje te zijn.

Relatiebeheer automatiseren

Verkoop je aan bedrijven en heb je flink wat klanten? Dan is het lastig om alle gegevens, behoeften, accountplannen en gespreksverslagen van deze klanten in verschillende documenten of in je agenda bij te houden. De kans dat je hierdoor het overzicht verliest is groot. Veel bedrijven kiezen er daarom voor om hun relatiebeheer te automatiseren. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een CRM systeem te kopen. In het CRM heb je alle klantinfo overzichtelijk in één overzicht en kun je deze informatie heel gemakkelijk bijwerken.

Meer salestermen:


Geplaatst op