Wat is een verkoopfactuur

Bedrijven gebruiken verkoopfacturen om klanten te informeren over het bedrag dat zij verschuldigd zijn in ruil voor goederen of diensten die zijn verkocht. Een verkoopfactuur moet vermelden welke artikelen de klant heeft gekocht, hoeveel van die artikelen zijn gekocht, eventuele kortingen die zijn ontvangen en het totaal verschuldigde bedrag. De meeste verkoopfacturen bevatten altijd informatie over wanneer betaling wordt verwacht.

De totale inkomsten van een bedrijf omvatten het totale bedrag van alle verkoopfacturen + eventuele extra inkomsten die het bedrijf uit diverse activiteiten heeft verkregen.

Een verkoopfactuur zal informatie bevatten over wanneer de betaling verwacht wordt te zijn ontvangen.

Wat is een verkoopfactuur

Debiteuren voor gedane verkopen

Debiteuren is de term die verwijst naar verkopen die een bedrijf heeft gedaan, maar nog geen betaling voor de transactie heeft ontvangen. Het is van cruciaal belang dat een bedrijf over een systeem beschikt dat bijhoudt welke verkoopfacturen nog moeten worden betaald en welke facturen zijn voltooid. Factuurboekhouding is van cruciaal belang voor het bijhouden van een efficiënte cashflow en achterstallige klanten.

Vergeet niet dat een verkoopfactuur niet hetzelfde is als een ontvangstbewijs. De verkoopfactuur is het mechanisme waarmee de inning van de betaling wordt gestart, terwijl een ontvangstbewijs een bevestiging is dat de betaling is verricht en ontvangen.

Wat moet je in de verkoopfactuur opnemen?

De belastingdienst in Nederland heeft eisen gesteld aan waar een verkoopfactuur aan moet voldoen. Zie hier wat die eisen zijn. De meeste softwareprogramma’s hebben al deze eisen al opgenomen in de templates van de verkoopfacturen die ze aanleveren. Maak jezelf een verkoopfactuur vanaf scratch is het raadzaam om deze eisen na te lopen.

Budgettering en planning

Om bedrijven te helpen bij het plannen en budgetteren van hun financiën, is een verkoopfactuur een essentieel instrument. De verkoopfactuur geeft namelijk informatie over de inkomsten die het bedrijf in een toekomstige periode kan verwachten. Als een bedrijf weet dat er binnenkort veel inkomsten binnenkomen, kan het bedrijfsinvesteringen doen, zoals de aankoop van meer inventaris. Als de verwachte inkomsten lager uitvallen, kan de onderneming dienovereenkomstig plannen.

Een verkoopfactuur in Microsoft Dynamics 365 Business Central

Bij Blisss werken we met het ERP-systeem Microsoft Dynamics 365 Business Central. In dit systeem maak je eerst een verkooporder aan waar vervolgens een verkoopfactuur uit voortkomt. Wil jij met een systeem werken waarbij je makkelijk verkoopfacturen opstelt? Neem dan contact met ons op en we vertellen je er graag meer over.


Geplaatst op