Wat is een sales forecast?

Wat is een sales forecast? Een sales forecast (ook wel omzetprognose genoemd) is een voorspelling van je toekomstige verkopen en omzet, gebaseerd op bepaalde berekeningen. Deze berekeningen maak je vaak op basis van je cijfers uit het verleden, de huidige cijfers en andere factoren die per bedrijf verschillend zijn.

Simpel voorbeeld: een verkoper van LED-verlichting weet op basis van de cijfers van de afgelopen 5 jaar dat november de maand is met de hoogste omzet. Vorig jaar draaide hij in november een omzet van €80.000. De afgelopen 5 jaar heeft hij ieder jaar ongeveer een omzetstijging van 8% gehad in november. Momenteel is het juni en maakt de verkoper de forecast voor het derde en vierde kwartaal. Hij voorspelt een omzet van €86.400,- in november.

Goed om te weten: het bovenstaande verhaaltje is een heel simpel voorbeeld van een sales forecast. Besef dat er normaal meerdere factoren een rol spelen als er een sales forecast wordt gemaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de omzet in de sales funnel, de bezetting van het salesteam en nieuwe wet- en regelgevingen.

Waarom is een sales forecast belangrijk voor het verkoopteam?

Voor verkopers is het fijn om inzicht te hebben in de resultaten en de verwachtingen. Je wilt als resultaatgerichte verkoper namelijk graag vooruitgang maken in verkopen en omzet. Dat kan alleen als je duidelijk weet wat de prognose is. Op deze manier heb je houvast en een stimulans om progressie te boeken.

Daarnaast kan de salesmanager op basis van de sales forecast concreet maken welke resultaten hij verwacht van zijn salesteam. Dit maakt het managen van het team direct een stuk gemakkelijker.

Waarom is een sales forecast belangrijk voor ondernemers?

Door met behulp van sales forecasting inzichtelijk te maken wat de verwachtingen zijn, kun je hier als ondernemer op inspelen. Ga je investeren? Of wacht je juist even af? Het geeft voor ondernemers houvast omdat ze op deze manier weten wat ze kunnen verwachten.

Handig: een sales forecast is onmogelijk te maken zonder de juiste omzetcijfers uit het verleden. Wanneer je een CRM systeem koopt, kun je heel gemakkelijk je cijfers opslaan in één systeem en op basis hiervan automatisch een forecast draaien. Zo hoef je niet iedere keer zelf aan de slag met al die moeilijke maand- en jaarcijfers.

Welke cijfers en facturen kun je meenemen bij het maken van een omzetprognose?

Een goede sales forecast is voor ieder bedrijf anders. Natuurlijk komt het aan op een goed inschattingsvermogen en een juiste risicoanalyse, maar je wilt de toevalsfactor graag het liefst zoveel mogelijk uitsluiten. De onderstaande factoren kun je daarom bijvoorbeeld meenemen bij het maken van een omzetprognose:

  • Omzetcijfers uit het verleden
  • Omzettrend door het jaar heen
  • Huidige omzetcijfers
  • Omzet in de pijplijn
  • Bezetting salesteam
  • Gebruik van nieuwe systemen
  • Nieuwe wet- en regelgevingen
  • Externe invloeden (bijv. Corona)

Salesforecast maken? Maak het jezelf gemakkelijk

Geen zin om iedere maand handmatig een sales forecast in elkaar te moeten knutselen? Met de Salesflow van Blisss krijg je een CRM waarmee je snel en simpel een automatische forecast draait op basis van je cijfers en andere belangrijke factoren.

ik wil meer weten over Salesflow

Meer salestermen:


Geplaatst op