Wat is discount pricing?

Discount pricing is het hanteren van een (iets) lagere prijs dan de concurrenten, zodat klanten eerder iets bij jou willen kopen.

Wanneer is discount pricing interessant?

Als verkoper wil je graag dat iemand voor jouw product of dienst kiest omdat hij hiervan de meerwaarde inziet. Omdat het zijn probleem oplost, of omdat hij iets van jou wil kopen omdat hij het je gunt. Toch zien we in bepaalde verkoopgebieden dat het nog steeds vaak puur om de prijs gaat. Dit is vooral het geval bij producten die amper tot niet van elkaar verschillen. Wanneer je producten verkoopt die niet verschillen van de producten die de concurrent verkoopt, kan discount pricing als prijsstrategie interessant zijn. 

Risico discount pricing

Het risico van discount pricing, is dat het kan zorgen voor een prijzenoorlog. Iedereen probeert steeds maar weer de goedkoopste te zijn, waardoor de prijs steeds verder omlaag gaat en je elkaar kapot concurreert. Houd dus in je sales rapportages goed bij wat de marges zijn die je op je producten verdient. 

salesrapportages maken met Salesflow van Blisss

Misschien wel het bekendste voorbeeld van uit de hand gelopen discount pricing is de supermarktoorlog die in 2003 begon toen Albert Heijn haar prijzen fors omlaag bracht en de andere supermarkten mee moesten. Mede hierdoor gingen verschillende supermarkt kopje onder.

👉 Verantwoordelijk voor sales? Maar heb je het gevoel dat je er niet het maximale uit haalt? In het CRM-groeimodel ontdek je hoe je jouw verkooporganisatie snel naar een hoger niveau tilt. Geen ellenlange verhalen, maar makkelijk toepasbare tips die we hebben verkregen uit jarenlang intensief contact met tientallen succesvolle salesmanagers.

 


Geplaatst op