Wat is aftersales?

Wat is aftersales als we het hebben over verkoop? Aftersales is het contact opnemen met een klant nadat hij een product of dienst bij je heeft gekocht. Bij B2C verkoop gebeurt aftersales vaak alleen bij duurdere aankopen, maar vooral bij B2B verkoop is het een erg belangrijk onderdeel van het klantcontact.

Waarom is het doen van aftersales zo belangrijk?

Stel jezelf eens voor: je verkoopt een dure dienst aan één van je prospects. Maanden heb je tijd gestoken in het contact met je prospect. Je hebt bakken met aandacht gegeven, maar na de aankoop laat je niets meer van jezelf horen. De kans is groot dat de klant op dat moment denkt: ‘Hé, eerst zag hij me staan omdat hij iets aan me wilde verkopen, maar nu dat gebeurd is laat hij niets meer horen. De volgende keer koop ik wel bij iemand anders’.

1. Je vergroot de kans dat de klant bij je terugkomt

Om klanten tevreden te houden, is het belangrijk om aftersales toe te passen. Je laat op deze manier weten dat je de klant niet vergeten bent. Hierdoor is de kans groter dat de klant op een later moment terugkeert om nog eens een aankoop bij je te doen. Verkopen is namelijk mensenwerk. En mensen houden van persoonlijk contact. Van het gevoel dat iemand naar ze omkijkt.

2. Kans op krijgen van feedback en het vragen naar opmerkingen of onduidelijkheden

Een ander belangrijk voordeel dat je met aftersales kunt bereiken, is dat je feedback kan vragen aan de klant. Dit kun je vervolgens zelf weer verwerken. Bijvoorbeeld door een aanpassing aan je product of dienst te doen. Of aan je manier van communiceren. Daarnaast kun je ook vragen of er nog vragen zijn waarmee je kunt helpen. Vooral bij het verkopen van een dienst is dit nogal eens aan de orde.

Hoe kun je aftersales inzetten om direct meer omzet te genereren?

Nu je weet wat aftersales is, wil je natuurlijk graag weten hoe je het als verkoper kan inzetten om nóg meer te kunnen verkopen bij dezelfde klant. Natuurlijk, je kan wachten totdat klanten vanzelf opnieuw bij je terugkomen. Maar je kan beter het heft in eigen hand nemen. Op de volgende manieren kun je tijdens het toepassen van aftersales direct meer verkopen proberen te maken:

1. Upselling

Je kan een aanvulling op je product of dienst verkopen wanneer je na je verkoop opnieuw contact opneemt met een klant om te vragen hoe de aankoop is bevallen. Hebben we het bijvoorbeeld over de CRM oplossingen die we bij Blisss verkopen, dan zouden we iemand nog een extra software pakket met extra functies kunnen verkopen nadat ze het standaard CRM systeem eerder al bij ons hebben aangeschaft.

2. Cross-selling

Ook kun je tijdens je aftersales-belletje cross selling inzetten om nog meer omzet te maken. Je verkoopt dan een ander product of een andere dienst dan het product of de dienst die de klant eerder heeft gekocht. Zorg dat je hierin in de vraagstelling naartoe werkt. En dat je vooraf goed uitzoekt wat eventueel nog meer interessant kan zijn voor je klant.

3. Deepselling

Bij deep selling verkoop je de klant meer van hetzelfde. Weet je bijvoorbeeld dat de klant het aangeschafte product later nog een keer nodig heeft? Dan kun je hier tijdens het doen van aftersales op inspelen door hetzelfde product nog eens te verkopen.

Laatste tip: wat is aftersales waard als het te lang duurt voordat je opnieuw contact opneemt? Daar kunnen we duidelijk over zijn: vrij weinig. De klant moet de ervaring met je product of dienst nog wel helder voor de geest kunnen halen. Anders is het doen van aftersales nutteloos. Ben je verkoper? Zorg er dan voor dat je in je agenda of in je CRM applicatie een herinnering zet wanneer je de klant gaat benaderen.

Meer salestermen:


Geplaatst op