Waarom is CRM onmisbaar in uw bedrijf?

Waarom is CRM onmisbaar in uw bedrijf?

19 februari 2020

CRM (een relatiebeheer systeem) is onmisbaar als meerdere medewerkers binnen het bedrijf een klantrelatie opbouwen. Iedere ondernemer gebruikt een boekhoudpakket voor de financiële registratie zodat men weet wat de resultaten zijn en van wie we nog iets moeten ontvangen en aan wie we nog wat moeten betalen. Een CRM pakket doet hetzelfde maar dan voor de commerciële registratie zodat u weet wat de resultaten zijn van de verkoopgesprekken en ook wie u als nieuwe klant nog binnen kunt halen en welke verkoopkansen bij bestaande klanten nog open staan.

Onderstaand 7 risico’s die u neemt, als er geen CRM gebruikt wordt:

  1. Gebrek aan informatie bij langdurige ziekte of vertrek van één van uw commerciële medewerkers. Alle essentiële klantinformatie die uw collega in zijn eigen systeem of geheugen heeft, gaat verloren. De overdracht van klantinformatie kan, zeker bij langdurige ziekte, slecht verlopen. De klanttevredenheid is sterker als uw klanten merken dat uw medewerker goed op de hoogte is van de specifieke wensen.
  2. Uw concurrentie kan voorsprong krijgen. Kennis is macht en als uw concurrent wél met de juiste informatie op het juiste moment bij de klant is dan kunt u op termijn ook (grote) klanten gaan verliezen.
  3. Een lager bedrijfsresultaat omdat, zonder geautomatiseerde vastlegging en afhandeling van de verkoopkansen, omzet en arbeidstijd verloren gaan. Nagenoeg iedere ondernemer schat een omzetstijging van 5% of hoger in, bij gebruik van het CRM systeem. Omdat de bedrijfskosten daarnaast nauwelijks toenemen, heeft deze omzetstijging een erg goede invloed op uw bedrijfsresultaat.
  4. Moeilijke werving van nieuwe medewerkers. De jeugd is opgegroeid met software en zal niet snel bij een bedrijf gaan werken die nog in de oude stijl aan de slag wil blijven.
  5. Via internet vragen klanten op snelheid en kwaliteit. Onvoldoende zicht op het proces van internetaanvragen kan de klant voor de concurrentie laten kiezen.
  6. Onnodige kilometers rijden door de vertegenwoordigers is zeer waarschijnlijk wanneer er geen routeplanning is gemaakt via het CRM systeem
  7. Lagere waarde bij verkoop van uw bedrijf. Voor de waardebepaling van uw bedrijf is de financiële registratie van belang maar ook de commerciële registratie zal een groot deel van de onderbouwing van de verkoopwaarde vertegenwoordigen. Geen gebruik van CRM zal dus de waarde van uw bedrijf negatief beïnvloeden.

 

Lees meer over CRM voor Sales

Nieuwsoverzicht

Geplaatst op 19 februari 2020