Op zoek naar een handige sales tool? Deze 3 functionaliteiten mogen niet ontbreken

Het klinkt u als manager waarschijnlijk bekend in de oren: uw verkopers zijn de hele dag op pad. Doordat ze hun agenda niet hebben ingevuld, weet u niet waar ze zijn. U hoort amper iets van ze en aan het einde van de dag blijkt ook nog eens dat een collega een belafspraak vergeten is. Dat zorgt bij u voor irritatie, dus dat moet anders. En snel als het even kan.

Een goede sales tool biedt uitkomst. Zo krijgt u het overzicht weer terug: inzicht in het verkoopproces, openstaande offertes en de klanten in de pijplijn. Maar waar moet een handige sales tool aan voldoen? Wij hebben de 3 belangrijkste functionaliteiten van een goede sales tool voor u op een rijtje gezet.

3 belangrijkste functionaliteiten van een goede sales tool 

1. Mobiele bruikbaarheid

We kunnen in deze tijd niet meer zonder onze smartphone. Privé, maar ook zakelijk is een smartphone van levensbelang om met relaties in contact te blijven. En om vast te leggen wat je gedaan hebt. Er is niets zo vervelend als een verkoper die na zijn verkoopafspraak eerst een uur in de auto moet zitten en daarna het gesprek nog moet uittypen op zijn laptop. De kans is groot dat hij er daarna geen zin meer in heeft en het niet meer doet. Dit zorgt voor een gebrekkige verslaglegging, waardoor u als leidinggevende het overzicht mist.

Zorg er bij het kiezen van een goede sales tool voor dat de tool een goede mobiele functionaliteit heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een sales app die verkopers in de auto al kunnen openen en waarmee ze het verslag van het gesprek kunnen inspreken. Zo hoeven ze het thuis niet op de laptop uit te typen. Dit scheelt tijd. En nog belangrijker: het zorgt ervoor dat alle belangrijke informatie direct na het verkoopgesprek wordt opgeslagen en zichtbaar is voor de collega’s van de binnendienst.

 

Actief gebruik van CRM

crm

2. Gebruikersgemak

Deze functionaliteit klinkt misschien logisch, maar het is super belangrijk om hier goed bij stil te staan. Gebruikersgemak. Want wat is er vervelender dan een gloednieuwe sales tool, die niemand vervolgens gebruikt? U bent weken bezig geweest met het zoeken naar een nieuwe sales software tool. U hebt meerdere verkopers over de vloer gehad die allemaal een lange presentatie gaven. Kostbare tijd. Uiteindelijk dacht u de juiste salestool gevonden te hebben. Maar dan, dan stoppen uw verkopers na 2 weken al met het invoeren van nieuwe prospects en hun verkoopverslagen. Dat voelt als een vernedering.

Ben bij de aanschaf van een nieuwe sales tool dus ontzettend scherp op het gebruikersgemak van de sales support tool. Pas als uw verkopers de verkooptool goed gebruiken, kunt u goed monitoren wat er in het salesproces gebeurt en kunt u toezien op gemaakte afspraken.

 

Handige tip
Laat uw verkoper die het minste affiniteit heeft met software eens een kijkje nemen in de sales tool die u wilt aanschaffen. Bijvoorbeeld in de demo omgeving. Reageert hij hier goed op? Dan weet u dat het met het gebruikersgemak voor de rest van uw team goed zit.

3. Overzichtelijke rapportages

Ben bij het aanschaffen van een nieuwe sales tool scherp op de rapportages die u krijgt. Moet u de rapportages van de maandcijfers met uw nieuwe sales tool alsnog downloaden in een Excel-bestandje? Of krijgt u een overzichtelijk dasboard met een sterke visuele presentatie van de cijfers? Dat is nogal een verschil. Gun uzelf als eindverantwoordelijke dus ook het gemak van een overzichtelijke rapportage en let hier goed op bij de keuze voor een nieuwe sales tool.

sales software rapportage

Salesflow: een sales tool die u het overzicht teruggeeft 

Wilt u een sales tool met overzichtelijke rapportages, een goede mobiele functionaliteit en het allerbelangrijkst: een tool die gemakkelijk is in gebruik? Dan is de Salesflow van Blisss de oplossing. Met deze handige sales tool heeft u real-time inzicht in cijfers. En nee, niet via een simpel Excel-bestand, maar met een sterke visuele presentatie. Zo mist u geen cijfers en komt u niet voor verrassingen te staan.

Daarnaast kunnen uw verkopers direct na hun afspraak hun verslag inspreken op de mobiele applicatie van de tool. Wat dat u oplevert? U heeft direct na het gesprek zicht op hoe de afspraak verlopen is. Bovendien krijgen de verkopers op de binnendienst meteen door wat er is afgesproken en wat er moet gebeuren. Dit zorgt voor een flinke efficientieslag. En net zo belangrijk: het geeft een boost aan teamspirit!

Anderen over de Salesflow

‘’Het voordeel van de Salesflow voor ons is dat we per klant goed in kaart hebben wat er zich afspeelt. En welke verkoopkansen er bij die klant ontstaan. Dit kunnen de verkopers direct invullen. Zo houd je het overzichtelijk en vergeet je minder snel dingen’’

Ewoud Buist – Rayonmanager verkoop bij GroeNoord

Wat kost de Salesflow?