Hoe maak je een goede sales planning? Twee onmisbare tips

Herkent u dit? Al jaren maakt u de sales planning in een Excel-bestand, Word-bestand of in uw agenda. Gewoon, omdat het makkelijk is. Althans, dat is wat u dacht toen u het eerste document opende om daarin een salesplanning te maken. Maar inmiddels is het uit de hand gelopen. U heeft tientallen documenten en nóg meer tabbladen waarin alles door elkaar staat. Kortom: u bent het overzicht kwijt. En dat frustreert. In dit artikel krijgt u daarom 2 onmbisare tips voor het maken van een overzichtelijke sales planning.

Een verkoopkans missen door een slechte sales planning: dat doet pijn

De frustratie over de onoverzichtelijke sales planning blijft u in de weg zitten. Maar toch blijft u doorgaan op de manier waarop jullie het altijd deden: iedere maand een nieuw Excel-bestand of nieuwe notitie in uw digitale agenda met daarin de prospects die u met uw salesteam gaat benaderen.

Totdat jullie er in de loop van de maand achter komen dat er een prospect mist op de lijst. U ziet op LinkedIn dat de concurrent een deal heeft gesloten met deze partij, terwijl jullie er al twee jaar achteraan zitten. De frustratie over het missende overzicht komt binnen één seconde weer bovendrijven.

Sales planning Excel

Hoe krijgt u ooit weer grip op de salesplanning? 

Genoeg, denkt u. Tijd om het anders aan te pakken. Maar hoe? Want u heeft het nooit anders gedaan dan via Excel, Word of uw digitale agenda. Misschien ooit op papier, maar daar blijft het bij.

Weet dat het volkomen normaal is als u het nog nooit anders heeft gedaan. Er zijn ontzettend veel bedrijven die hun salesplanning nog steeds op deze manier aanpakken. Maar of het slim is? Nee.

Deze programma’s zijn 0,0 ingericht op verkoop. Ze laten geen verkoopkansen zien. Ze laten niet zien wat er in het verleden is gecommuniceerd naar een prospect. Laat staan dat ze een seintje geven wanneer u een partij moet benaderen.

2 onmisbare tips voor een goede sales planning

1. Stel salesdoelen op basis van uw klanten en prospects

De eerste tip: stel salesdoelen op basis van uw klanten en prospects. Het is gemakkelijk en verleidelijk om iedere maand opnieuw een saleslijstje te maken met nieuwe prospects, maar het zorgt er 100% zeker voor dat u op een bepaald moment oudere prospects en bestaande klanten vergeet. Staan ze niet meer in het lijstje? Dan verwijden ze ook uit uw hoofd. Dat is hoe het werkt.

Stel dus geen salesdoelen op basis van de maand, maar op basis van de klanten die u wilt binnenhalen. Of op basis van de huidige klanten waarbij u meer omzet wilt genereren. Zorg dus dat u per klant of potentiële klant een overzichtelijk lijstje hebt met de contact-historie, de huidige status, de potentie van de klant (A-, B- of C-klant) en de verkoopkansen. Hoe u dat doet? Zorg voor gemakkelijke software die u daarbij helpt.

saleskoffer

Actief gebruik van CRM

2. Zorg voor goede sales planning software

De belangrijkste tip: maak gebruik van goede sales planning software. Sales is in deze snelle tijden meer dan ooit een proces geworden waarin u op de hoogte moet blijven van de status van uw klanten en prospects. Een potentiële klant wacht niet meer keurig totdat u belt. Hij gaat Googelen en vindt de concurrent. U moet er dus bovenop zitten. Meteen zien welke klant extra contact nodig heeft. Direct ingelicht worden als zich een verkoopkans voordoet. Dat gaat alleen als u de juiste software heeft die u daarbij helpt. Een Excel-bestand of notitie in uw agenda is niet meer voldoende.

Wij helpen u met de juiste salesplanning software

Met onze salesplanning app, de Salesflow, krijgt u weer grip op uw sales planning. U ziet verkoopkansen op tijd. En u vergeet geen klanten meer.

Met de Salesflow krijgt u

Alle verkoopkansen in één handig overzicht 

In onze salesplanning app ziet u in één handig overzicht waar de verkoopkansen liggen. Dit op basis van urgentie, de locatie van klanten en de ingestelde bezoekfrequentie. Zo loopt u geen deals meer mis.

Geen wachtende klanten meer 

Heeft u een klant waar al even geen contact meer mee is geweest? Dan krijgt u een automatische melding. Fijn, want zo lopen er geen klanten weg omdat u ze vergeten bent.

Een efficiënte routeplanning en agendaplanning

Door een eenvoudige koppeling met Outlook en een geïntegreerde Google Maps, kunt u uw route perfect automatisch plannen. Zo verliest u geen kostbare tijd.

Wat kost dat dan, die sales planning app van Blisss? 

Dit mag u van ons verwachten

Met meer dan 10 jaar ervaring met CRM-software, weten wij als geen ander wat er bij een CRM-implementatie komt kijken. Natuurlijk, de software is super belangrijk. Maar het gaat verder dan dat. Het vraagt om het enthousiasmeren van uw commerciële medewerkers, zodat zij met plezier met de Salesflow gaan werken. En zodat ze zien wat het hen oplevert.

In de eerste fase krijgt uw verkoopteam van ons een praktische training, waarin ze stapsgewijs leren de Salesflow te gebruiken. Zo hoeft u het niet alles zelf uit te leggen. Vervolgens komen we periodiek langs om de voortgang te bespreken en waar nodig advies en persoonlijke begeleiding te geven. Want het persoonlijke aspect; dat vinden we super belangrijk.

Heeft u tussendoor vragen of opmerkingen? Dan kunt u altijd rekenen op onze professionele support afdeling.

salesview

Anderen over de Salesflow

‘’Het voordeel van de Salesflow voor ons is dat we per klant goed in kaart hebben wat er zich afspeelt. En welke verkoopkansen er bij die klant ontstaan. Dit kunnen de verkopers direct invullen. Zo houd je het overzichtelijk en vergeet je minder snel dingen’’

Ewoud Buist – Rayonmanager verkoop bij GroeNoord

Wat kost dat dan, de salesflow van Blisss?