Luijtgaarden

Luijtgaarden

Ondanks anderhalve-meter uitdaging in dertien weken live met nieuw ERP-pakket

Al ruim 105 jaar is familiebedrijf Luijtgaarden dé specialist voor hellende daken met gebruikte en nieuwe dakpannen. Om verdere groei mogelijk te maken, leverde Blisss samen met Skopos hier in dertien weken een geslaagde implementatie op van Microsoft Dynamics 365 Business Central. Zelfs de uitbraak van het coronavirus bracht deze planning niet in gevaar.

“Onze groei heeft ons doen besluiten een nieuw pakket aan te schaffen”, zegt directeur Gert Jan de Gier. “Het systeem dat we hadden paste ooit bij onze organisatie, maar niet meer na de groei die we hebben doorgemaakt. Wat wij nog misten waren onder meer goede  financiële rapportages, beter inzicht in voorraden en prestaties per vestigingen en soepelere onderlinge transacties.”

Een belangrijk aspect was (en is) ook circulariteit. “Wij verkopen niet alleen dakpannen, wij nemen ook pannen in. Deze worden deels hergebruikt en deels verwerkt voor andere toepassingen zoals erfafscheidingen, oeverbeschermingen of materialen voor atletiek- en tennisbanen. Afval is bij ons een woord dat niet bestaat.”

Dit traject startte in januari 2020, met een team bestaande uit consultants van Skopos, Microsoft Dynamics-specialist Blisss en eigen medewerkers als key users. Blisss verzorgde de specifieke kennis op het gebied van Business Central en Skopos nam de key users van Luijtgaarden bij de hand om hen optimaal te begeleiden gedurende deze snelle implementatie.

Anderhalve-meter-uitdaging

Na acht weken liep het traject nog steeds op schema. Een nieuwe uitdaging deed zijn intrede met een begrip dat voorheen nog niemand kende: de anderhalve-meter-maatschappij. Op 3 april gingen we live, wat ook wel weer een spannend moment was. Je weet dat je er klaar voor bent, maar het is een beetje alsof je rijexamen hebt gedaan en voor het eerst alleen mag gaan rijden. Dan zit je toch even met zweet in je handen. Zo was het voor ons de eerste dagen ook.”

Stresstest bij livegang

Na een paar hectische dagen met veel vragen van gebruikers draaide de nieuwe omgeving binnen een week al heel stabiel, stelt de Gier. “Een week later was de echte stress alweer weggeëbd en week drie hadden we eigenlijk nog nauwelijks vragen van gebruikers. Dat is best uniek. Ik heb al een aantal keren een ERP-implementatie meegemaakt, maar nog nooit gezien dat het zo snel al helemaal goed liep.”

Procesverbetering tijdens traject

‘De samenwerking van Blisss met Skopos stak goed in elkaar. Als je dan zo binnen de gestelde tijd en het budget oplevert zoals Blisss en Skopos, kun je alleen maar tevreden zijn.’

Een bijkomend voordeel van een implementatietraject als deze is dat je een beter inzicht krijgt in de processen en dat de knelpunten goed in kaart gebracht zijn, vindt de Gier. “Je loopt vanzelf tegen zaken aan die eigenlijk best iets anders ingevuld kunnen worden. Dus naast een implementatie breng je ook een stuk procesverbetering tot stand. Dat is een leercurve die je mooi meepakt.”

Gert Jan de Gier – Directeur