Presteert jouw salesteam onder de omzetprognose? Hier vloeit je omzet weg

Heb je dit ooit meegemaakt tijdens je  sales carrière? Je bent een flinke tijd bezig geweest met het maken van de omzetprognose. Aan het begin van het jaar presenteer je dan ook vol goede moed de verkoopdoestellingen voor het nieuwe jaar. Het hele salesteam lijkt er zin in te hebben. Knallen!

Totdat jullie drie maanden later tijdens de salesmeeting bij elkaar zitten om de voortgang van de omzetprognose te bespreken…Tot je verbazing weet een groot deel van het team niet meer wat de omzetdoelstellingen zijn. Laat staan dat ze weten op welke omzet jullie nu zitten.

Dat frustreert. Al helemaal omdat jullie achterlopen op de omzetprognose. Er moet dus nog een hele hoop gebeuren om het gat te dichten. Maar wat precies? Op zulke momenten wil je de juiste dingen zeggen. De gevoelige snaar raken bij je verkopers, zodat ze zich bewust worden van de doelstellingen. En zodat ze beter weten wat ze moeten doen om meer omzet binnen te halen.

Maar hoe? 🤔

Eerst moet je weten waar jullie omzet mislopen. Wij hebben daarom de 4 belangrijkste vragen voor je op een rijtje gezet die je helpen te achterhalen waar omzet verloren gaat. Zo weet je beter waar je moet bijsturen.

Zo kom je erachter waar je omzet wegvloeit:

Welke klanten lopen terug qua gemiddelde orderfrequentie en ordergrootte?

Eén van jullie grootste klanten is van twee grote orders per maand naar één schamel ordertje per twee maanden gegaan ➡️ Tijd om je verantwoordelijk verkoper er als de bliksem achteraan te sturen.

Welke productgroepen lopen achter op omzetprognose?

Jullie prognose op productgroep X is €300.000 omzet. Na drie maanden zitten jullie nog niet eens op 10% van de prognose ➡️ Zorg ervoor dat je verkopers de productgroep consequenter onder de aandacht brengen bij klanten. Kijk ook naar jullie prijsstelling ten opzichte van concurrenten.

In welke fases ketsen de meeste offertes af?

Driekwart van je verloren offertes ketst af na 2 weken ➡️ Tijd om je verkopers veel sneller achter offertes aan te laten bellen.

Wordt de klant volgens de gewenste frequentie gecontacteerd?

Je hebt de afspraak met je salesteam dat A-klanten iedere maand benaderd worden, maar ziet dat dit bij meer dan de helft niet gebeurt ➡️ Tijd om strakker te managen op contactmomenten.

We kunnen ons voorstellen dat het lastig is deze vragen zonder harde cijfers te moeten beantwoorden. Gelukkig geeft Salesflow je direct antwoord op deze vragen. Je maakt aan het begin van het jaar de omzetprognose, voert deze in op Salesflow en vervolgens zie je aan de hand van gerealiseerde cijfers waar je achterloopt op de omzetprognose. En waar het precies aan ligt.

Salesflow maakt voor jou als manager op ieder moment duidelijk:

✅ Wat jullie gerealiseerde omzet is ten opzichte van de geprognotiseerde omzet
✅ Welke klanten al te lang niets meer van jullie gehoord hebben
✅ Welke producten en productgroepen te weinig verkocht worden
✅ Welke klanten achterlopen qua ordergrootte en orderfrequentie

En er is meer… Ook helpt Salesflow je sales medewerkers om zelf snel en succesvol aan de slag te gaan met verkopen. Anders worden bovenstaande problemen natuurlijk nooit opgelost.

Dit krijgt je salesteam wanneer jullie met Salesflow aan de slag gaan:

✅  Automatische reminder wanneer een klant te lang wacht op een contactmoment
✅  Kant-en-klare rapportages van de producten die je moet aanprijzen bij de klant
✅  Actuele cijfers over de verkoopresultaten per klant
✅  De mogelijkheid om een bezoekverslag onderweg in te spreken op de CRM applicatie
✅  Vóór een afspraak meteen zien wat er eerder met een klant is afgesproken
✅  Een automatische herinnering wanneer een verkoopkans opgevolgd moet worden

Weten wat Salesflow voor jou kan betekenen?

Vraag dan nu een gratis demo aan en kom erachter hoe Salesflow jou helpt om grip te krijgen op je verkoopcijfers:

 


Geplaatst op