Met deze 4 trends laat je jouw groothandel groeien!

Met deze 4 trends laat je jouw groothandel groeien!

24 juni 2019

Stagneert de groei van jouw organisatie, of wil je nog harder groeien dan dat je nu doet? Het zijn spannende tijden; de dynamiek van vandaag de dag zorgt er voor dat de rol van de groothandel verandert. In dit artikel geven we je vier trends mee waarop je kunt inspelen als organisatie om het Utopia te bereiken!

Trend 1: Het speelveld is veranderd. Neem de regie!

De opkomst van digitalisering en daarmee de opkomst van e-commerce heeft de machtsverdeling in de traditionele keten doen veranderen. Waar vroeger de groothandel op rozen zat met een toenemende internationale handel, worstelt de groothandel nu met groeiende (internationale) concurrenten die langzaam maar zeker steeds meer omzet wegsnoept. Om desondanks toch relevant te blijven dient de groothandel vandaag de dag als ketenregisseur op te treden en zichzelf als onmisbaar te positioneren.

Volgens Marinus van der Meer, sectormanager groothandel, kunnen organisaties dit op drie manieren bereiken.

  1. Ten eerste kunnen organisaties meer niches en sterke combinaties van producten op zoeken.
  2. Organisaties kunnen meer investeren digitalisering zodat de organisatie flexibeler is en beter kan reageren en anticiperen op zaken.
  3. Organisaties data inzetten voor het creëren van gunstige voorraadposities en snellere service (AI & Big Data)

Trend 2: Investeer in de relatie met de klant; kies voor uitstekende service!

Het bieden van een optimale service aan de klant zorgt ervoor dat je onderscheidend bent als groothandel. Het aantal diensten dat hier bij komt kijken kan erg veel en divers zijn, maar daarvoor is de consument echt wel bereid te betalen. Denk bijvoorbeeld aan het investeren in e-commerce, klantenservice of snelle levertijden.

Trend 3: Proces optimalisatie; van IoT tot robotisering

Om concurrerend te kunnen zijn binnen de dynamische markten moeten organisaties in kunnen spelen op de markt met lage marges. Procesoptimalisatie kan worden gerealiseerd door middel van samenwerkingen en investering in IT. Zo kunnen zaken van voorraadbeheer tot klantinformatie steeds verder worden geautomatiseerd en zijn zaken als Internet of Things (IoT) en robotisering geen onbekende termen (bron, T-Mobile).

Trend 4: Van E-commerce naar M-commerce

Hoe heb jij voor het laatst iets van het internet gekocht? Was dit via mobiel, of toch gewoon via de laptop? In Nederland zien we een opkomst van aankopen via de mobiele markt. We liggen daar in Nederland zelfs op achter, aangezien dat de mobiel het in landen als China, de Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten ontzettend goed doet als medium. Meer dan de helft van de aankopen worden daar namelijk voldaan door mobiel (bron, T-Mobile).

Wil jij groeien als groothandel en heeft u advies nodig om deze groei op een digitale manier te bereiken? Neem dan contact op met Blisss!

 

 

Nieuwsoverzicht

Geplaatst op 24 juni 2019