Wat is een RFI – Request For Information

Wat is een RFI

Een RFI oftewel request for information wordt door veel bedrijven aangevraagd als ze in het oriëntatieproces zitten op zoek naar een nieuwe leverancier. Naast het begrip RFI bestaat er ook een RFQ (request for quotation) en een RFP (request for proposal). Hoewel deze begrippen erg op elkaar lijken hebben ze allemaal verschillende betekenissen en dienen ze verschillende doelen binnen het inkoopproces.   Dus hoe beslis je welk RF-document je moet gebruiken tijdens jouw zoektocht naar de geschikte leverancier? Eerst zal je bij jezelf moeten nagaan wat je precies wilt bereiken met het inzenden van het desbetreffende RF-document.

Het verschil tussen een RFI, RFQ en RFP

Het verschil zit het met name in welke informatie ze verschaffen, namelijk:

 

💡 Een RFI informeert – RFI antwoorden verkennen hoe een leverancier een probleem
zou kunnen oplossen of een behoefte zou kunnen vervullen

💡 Een RFQ kwantificeert – RFQ antwoorden geven de kosten van het voldoen aan een
specifieke behoefte

💡 Een RFP vergelijkt – RFP reacties evalueren de verdiensten van elke
leverancier in vergelijking met anderen

Hoe zijn RFIs, RFQs en RFPs aan elkaar gerelateerd?

RFI’s, RFQ’s en RFP’s worden vaak in combinatie met elkaar of onafhankelijk van elkaar gebruikt. Soms zul je moeten beginnen met een request for information om jouw markt beter te leren begrijpen, en dan met die kennis kun je overgaan tot het uitvaardigen van een RFQ of RFP. Elk is een ander instrument, dus welke moet je gebruiken?

 

Alle drie de aanvragen worden al tientallen jaren wereldwijd gebruikt om relevante informatie van potentiële leveranciers te verkrijgen en zijn bedoeld om een eerlijk en gelijk gewogen proces te creëren en vast te stellen waarbij alle leveranciers, zowel gevestigde als potentiële, een kans hebben om een ‘voorkeursleverancier‘ van een bedrijf te worden. Zij hebben een belangrijke rol gespeeld bij het beperken van bedrijfsrisico’s, het standaardiseren van processen, kostenbesparingen en het vermijden van kosten”.

 

RFI, RFQ en RFP

 

Het kerndoel van elk type RF-document is het helpen selecteren van de perfecte leverancier. Om de perfecte leverancier te selecteren, heb je antwoorden nodig op al jouw kritische vragen, maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste vragen stelt? Het komt er vaak op neer of je een request for information (RFI), een request for quotation (RFQ), of een request for proposal (RFP) moet uitgeven.

Wat probeer je te bereiken met jouw verzoek aan een leverancier?

Begin met het beantwoorden van deze vragen:

 

✅ Weet je welke vragen je een leverancier moet stellen?

✅ Zijn jouw vragen zeer specifiek of meer algemeen?

✅ Heb je al een lijst van voorkeursleveranciers (een shortlist)?

✅ Moet je het werk uitbesteden via een formeel RFP-proces?

✅ Werk je met vaste of nieuwe leveranciers?

✅ Weet je precies waar je naar op zoek bent, of wil je dat de leveranciers suggesties doen?

Is een RFI noodzakelijk bij een ERP-traject?

Bij Blisss helpen we bedrijven bij het implementeren van de ERP-software Business Central. Het kiezen van een geschikte ERP-leverancier is geen licht besluit. Je gaat voor langere tijd een samenwerking aan en wilt wel van tevoren goed weten of de verwachtingen matchen met wat jij voor ogen hebt.

 

Waarschijnlijk ga je daarom eerst met verschillende ERP-leveranciers in gesprek. Op basis van die gesprekken kom je uiteindelijk tot een beslissing.

 

Maar wat als je onderzoek wilt doen naar leveranciers op grote schaal? Je gaat niet met 50 verschillende ERP-leveranciers een kennismakingsgesprek + demonstratie inplannen. Dat neemt uiteraard veel te veel tijd in beslag. In dat geval kun je het beste gebruikmaken van een request for information.

 

Je stelt een vragenlijst op met wensen die belangrijk voor jou zijn en stuurt die op naar een X aantal leveranciers. Op basis van de reacties kun je de leveranciers eruit filteren die toch geen match blijken te zijn. Er blijft dan een shortlist over. Deze bedrijven kun je vervolgens uitnodigen voor een gesprek.

Checklist RFI – welke vragen kan je stellen aan een softwareleverancier?

Sta je voor de uitdagende taak om een RFI op te stellen of een selectietraject van nieuwe partners in goede banen te leiden? Twijfel dan niet en download onze gratis template. Deze helpt je op weg en zorgt ervoor dat je niets over het hoofd ziet, zodat je goed voorbereid de juiste keuzes maakt.

 

Checklist rfi: handige vragenlijst om te stellen aan mogelijke partners om mee samen te werken als software leverancier

 

Download template RFI

jouw naam(Vereist)
jouw naam(Vereist)

Vergelijkbare interessante artikelen voor jou

slider_img
Slimmer werken met inkoopvoorstellen: het belang van de lotaccumulatieperiode
Lees meer
slider_img
ROI wat betekent het? En waarom is het zo belangrijk?
Lees meer
slider_img
Werkinstructie boekjaar afsluiten
Lees meer
slider_img
Wat is ERP software
Lees meer
slider_img
EDI wat is dat
Lees meer
slider_img
Wat zijn stamgegevens?
Lees meer
slider_img
Wat is MRP 1 & MRP 2?
Lees meer
slider_img
Wat is eilandautomatisering?
Lees meer
slider_img
Wat is Business Process Reengineering (BPR)?
Lees meer
slider_img
Wat is een barcode?
Lees meer