Jouw Salesflow wel of niet koppelen aan jouw ERP systeem?

Ruim een kwart van de klanten van Blisss maakt gebruik van de koppeling tussen de Salesflow (CRM) en het ERP systeem dat zij zelf gebruiken. Deze koppeling heeft een aantal voordelen die het werk voor de vertegenwoordiger, de binnendienst en de manager een stuk gemakkelijker maken:

1. De klantgegevens zijn in beide systemen gelijk en hoeven niet dubbel ingevoerd en bijgehouden te worden

Een eerste grote voordeel aan een gekoppeld CRM- en ERP-systeem, is dat de klantgegevens in beide systemen gelijk zijn. Denk hierbij aan het bezoekadres, het factuuradres, telefoonnummers en contactpersonen. Wijzig je gegevens in je ERP? Dan worden deze automatisch aangepast in je CRM. Dit gebeurt op dagelijkse basis. Op deze manier hoef je nooit meer gegevens dubbel in te voeren. En dat bespaart je op den duur flink wat tijd.

Goed om te weten: de gegevens in je ERP zijn leidend. Dit wil zeggen dat er gegevens vanuit het ERP automatisch doorgeladen worden naar de Salesflow, maar andersom niet helemaal. De reden hiervoor is dat de financiële administratie in de knoei kan raken wanneer er in het CRM zomaar gegevens gewijzigd worden. Dit ondervangen we doordat je vanuit de Salesflow de mogelijkheid hebt rapportages te draaien waarin te zien is welke info in de Salesflow gewijzigd is. Eventueel kun je er daarna voor kiezen om deze wijzigingen ook het ERP door te voeren.

2. Mogelijkheid gegevens in je CRM te zien die anders niet zichtbaar zouden zijn

Een tweede grote voordeel aan het koppelen van de Salesflow aan je ERP, is dat je belangrijke data inzichtelijk krijgt uit je ERP die je kunt gebruiken in het salesproces. Na het koppelen van je CRM aan je ERP, zie je in je CRM bijvoorbeeld wat de omzet is per klant, wat de betalingscondities zijn en wat de betalingsgeschiedenis is.

3. Meerwaarde voor collega’s die uitsluitend met het ERP werken

Bepaalde velden uit de Salesflow kunnen aangewezen worden om automatisch geïmporteerd te worden in speciale velden van jouw ERP systeem, zodat er ook voor collega’s die alleen met het ERP-systeem werken meerwaarde ontstaat. Wanneer zij relevante info uit het CRM doorkrijgen in het ERP, kunnen zij hier tijdig op acteren. Denk bijvoorbeeld aan een order die bijna gaat vallen bij een nieuwe klant, waardoor de inkoop direct op de hoogte is dat er een bestelling voorbereid moet worden.

Wanneer kies je voor een koppeling tussen je ERP en CRM?

De afweging die je maakt om je ERP wel of niet te koppelen aan je CRM, is vaak gebaseerd op het beantwoorden van een aantal belangrijke vragen. Deze vragen geven je een betere indicatie of het voor jouw organisatie interessant is de koppeling daadwerkelijk te maken:

  • Vinden er veel wijzigingen in klantgegevens plaats? Zo ja, dan is een koppeling erg handig omdat je geen dubbele data meer hoeft in te vullen.
  • Heb je periodiek veranderende gegevens uit je ERP die relevant zijn voor je CRM-gebruikers (bijv. omzet, inkoopfrequentie etc.)? Zo ja, dan is een koppeling fijn omdat je vanuit je ERP real-time inzicht hebt wat een klant nog meer doet. Is het antwoord op de vraag nee? Dan
  • Gebruik je de Salesflow vooral om het interne samenspel tussen vertegenwoordiger, management en binnendienst te optimaliseren? Zo ja, dan is het koppelen van je ERP aan je CRM minder interessant.

Heb je interesse in een koppeling van je CRM met je ERP? Of heb je er vragen over? Dan geven we je graag advies:

Nieuwsoverzicht

Geplaatst op