Hoe speel ik als groothandel in op de nieuwe behoeften van mijn klant?

In de afgelopen jaren is er veel veranderd in het speelveld van groothandels. De razendsnelle ontwikkelingen op technologisch gebied zorgen ervoor dat je als groothandel uitgedaagd wordt om op een andere manier te gaan ondernemen. Klanten worden steeds veeleisender. Jouw concurrenten innoveren. En dan nog die marketplaces, die zowat de favoriet van iedere zoekmachine lijken te zijn. Hoe zorg je ervoor dat jouw groothandel concurrerend blijft en met de tijd meegaat?

1) Vraag het aan je klanten

Allereerst, vraag aan vijf van jouw beste klanten hoe zij het liefst zaken met jou zouden willen doen. Waarderen ze het persoonlijke contact bij de traditionele manier van zakendoen, of staan snelheid en efficiëntie bij hen op nummer 1? Vraag vervolgens aan jouw doelgroep waar je ze kunt bereiken. Gebruiken zij voornamelijk zoekmachines? Gaan ze naar beurzen? Weten hoe je hen het beste kunt bereiken dient jouw vertrekpunt te zijn!

2) Kijk hoe je jouw producten het beste kunt verkopen

Ten tweede is het van belang om je assortiment onder de loep te nemen. Wat voor producten verkoopt jouw bedrijf: dertien in een dozijn en/of specialistische producten?

Een complexe bestelling wil de klant hoogstwaarschijnlijk uitvoerig met je bespreken alvorens tot aankoop over te gaan. Persoonlijk contact is hierin het sleutelwoord.

Het kan ook zijn dat (een deel van) jouw klanten een webshop prefereert, bijvoorbeeld bij een herhaalbestelling of een specialistisch product.

Op marketplaces is de informatievoorziening heel summier. Geen geschikt kanaal voor een heel specialistisch product dus. Maar het aanbieden van producten op een marketplace heeft zo zijn voordelen. We vertellen je daarom iets meer hierover.

3) Indien mogelijk, verkoop via marketplaces

Volgens onderzoeksbureau Forrester zullen in 2022 meer dan 50% van de B2B bestellingen via online marketplaces verlopen. Hierdoor ben je geneigd te denken dat je als groothandel niet meer om marketplaces heen kan. Het is echter niet zo zwart-wit. Zoals we eerder hebben aangegeven dienen de klantbehoeften in combinatie met het type product dat je verkoopt altijd leidend te zijn. Er zit echter een addertje onder het gras.

De grote kracht van marketplaces zijn hun dominante positie in zoekmachines. Stel je voor dat jij pannen verkoopt. Als een persoon pannen intypt op Google, dan ziet hij allereerst bovenin de pannen staan die op marketplaces worden verkocht. Dit kan ervoor zorgen dat jouw eigen webshop ondergesneeuwd raakt. Vanuit dit oogpunt is het interessant om op marketplaces aanwezig te zijn. Zie het als een versterking van je eigen webshop, als start van het oriëntatieproces van een klant en als extra afzetkanaal om een groep mensen te bereiken, die anders niet zo snel op jouw website terecht zouden zijn gekomen.

Het voordeel van een eigen webshop is dat je hier jouw specialistische kennis naar voren kan laten komen en de klant echt kan helpen en adviseren. Denk aan een groothandel die autobanden verkoopt: een klant wil meer informatie over welke banden onder zijn auto’s passen en daarom is de kans klein dat hij hiervoor een marketplace bezoekt. Zo heeft KwikFit een bandenconfigurator op hun website, waarmee de klant de juiste banden voor zijn auto kan selecteren.

 💡 Een ander kanaal waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken is social media. Met een social media marketing platform als SheduleWave kun je als groothandel makkelijk content creëren en inplannen op de kanalen waarop je actief bent.

4) Gebruik goede software bij het vervuilen van klantbehoeften

Wat al jouw klanten in ieder geval gemeen hebben is dat ze gemak, efficiëntie en een fijne gebruikerservaring willen. Dat kan je met goede software realiseren.

Met ERP-software kun je de bedrijfsprocessen stroomlijnen. Stelt jouw klant een vraag? Dan kunnen jouw medewerkers die klant direct goed te woord staan, doordat medewerkers altijd en overal toegang hebben tot de juiste informatie.

Verkoop jij jouw producten via een webshop? Dan kan je de webshop software ook integreren met de ERP-software. Jouw klant kan op het portaal inloggen en alle relevante informatie snel en gemakkelijk vinden, zoals hoeveel stuks er op voorraad zijn, de precieze prijs bij afname van grotere hoeveelheden en de levertijd. Je kunt jouw eigen portaal helemaal aanpassen aan de behoefte van de klant. Wil je meer hierover weten? Blisss is een Microsoft Gold Partner en heeft expertise in Microsoft Dynamics 365 Business Central en bijbehorende modules. Wij informeren je graag. Neem contact op met team Blisss.

Vergelijkbare interessante artikelen voor jou

slider_img
Power Apps in combinatie met Dynamics 365 Business Central
Lees meer
slider_img
Ontdek de kracht van AI-Chatbots voor jouw groothandel
Lees meer
slider_img
Microsoft Power Apps: Transformeer bedrijfsprocessen binnen jouw organisatie
Lees meer
slider_img
Hoe het Zero Trust Model jouw bedrijf kan beveiligen
Lees meer
slider_img
Hoe GRIPP je helpt bij het beheren van updates
Lees meer
slider_img
Van Excel naar Power BI
Lees meer
slider_img
Houd phishing buiten de deur: tips voor een veilige inbox
Lees meer
slider_img
Digitale veiligheid: zijn we wel zo alert als we denken?
Lees meer
slider_img
Meer klanten binden met marketing automation: zo doe je dat!
Lees meer
slider_img
ERP-selectie: Hoe maak je de beste keuze voor jouw onderneming?
Lees meer
slider_img
Van weerstand tot acceptatie: de rol van verandermanagement
Lees meer
slider_img
Nieuwe stap vooruit: Blisss nu officieel Microsoft Solutions Partner
Lees meer
slider_img
Hoe houd je grip op een project?
Lees meer
slider_img
Orders en facturen goedkeuren was nog nooit zo makkelijk
Lees meer
slider_img
ROI wat betekent het? En waarom is het zo belangrijk?
Lees meer
slider_img
Naviplast een handige oplossing voor de kunststofverwerkende industrie
Lees meer
slider_img
Verbeter je productieproces met Blisss Shop Floor Control en ERP
Lees meer
slider_img
Vereenvoudig documentbeheer met Document Capture voor Microsoft Dynamics 365 Business Central
Lees meer
slider_img
Waarom kiezen voor software as a service (SaaS)?
Lees meer
slider_img
5 manieren om een optimale ROI te bereiken door middel van een ERP-oplossing
Lees meer
slider_img
Stap voor stap: Het bouwen van een digitaal ecosysteem voor jouw groothandel
Lees meer
slider_img
Van tekening tot productie: CAD-software en ERP samen in actie
Lees meer
slider_img
Ben jij al bekend met de integratiemogelijkheden van Microsoft 365 en Business Central?
Lees meer
slider_img
De werkwijze van Blisss: snel schakelen en gebruik maken van elkaars expertise.
Lees meer
slider_img
Welke e-commerce oplossing is het meest geschikt voor Business Central?
Lees meer
slider_img
In de wolken zijn met Business Central: kies voor een veilige cloudoplossing
Lees meer
slider_img
Wat komt er allemaal kijken bij de livegang van een nieuw softwarepakket?
Lees meer
slider_img
Uitdagende tijden vragen om automatisering in de wereld van productie
Lees meer
slider_img
5 valkuilen waardoor de projectkosten hoger kunnen uitvallen dan begroot
Lees meer
slider_img
Hoe ziet Industrie 4.0 er in de praktijk uit?
Lees meer
slider_img
De rol van ERP in Industrie 4.0
Lees meer
slider_img
Automatiseren: waarom, hoe en wat levert het op?
Lees meer
slider_img
Hoe geef je jouw klant altijd direct de juiste informatie?
Lees meer
slider_img
Voel je niet bedreigd door marketplaces
Lees meer
slider_img
Tips en tricks voor effectieve communicatie
Lees meer
slider_img
Het ERP-systeem: maak het niet ingewikkelder dan het is
Lees meer
slider_img
ERP & MES: de perfecte combinatie voor de Kunststofindustrie
Lees meer