1) Vraag het aan je klanten
Allereerst, vraag aan vijf van jouw beste klanten hoe zij het liefst zaken met jou zouden willen doen. Waarderen ze het persoonlijke contact bij de traditionele manier van zakendoen, of staan snelheid en efficiëntie bij hen op nummer 1? Vraag vervolgens aan jouw doelgroep waar je ze kunt bereiken. Gebruiken zij voornamelijk zoekmachines? Gaan ze naar beurzen? Weten hoe je hen het beste kunt bereiken dient jouw vertrekpunt te zijn!
2) Kijk hoe je jouw producten het beste kunt verkopen
Ten tweede is het van belang om je assortiment onder de loep te nemen. Wat voor producten verkoopt jouw bedrijf: dertien in een dozijn en/of specialistische producten?
Een complexe bestelling wil de klant hoogstwaarschijnlijk uitvoerig met je bespreken alvorens tot aankoop over te gaan. Persoonlijk contact is hierin het sleutelwoord.
Het kan ook zijn dat (een deel van) jouw klanten een webshop prefereert, bijvoorbeeld bij een herhaalbestelling of een specialistisch product.
Op marketplaces is de informatievoorziening heel summier. Geen geschikt kanaal voor een heel specialistisch product dus. Maar het aanbieden van producten op een marketplace heeft zo zijn voordelen. We vertellen je daarom iets meer hierover.
3) Indien mogelijk, verkoop via marketplaces
Volgens onderzoeksbureau Forrester zullen in 2022 meer dan 50% van de B2B bestellingen via online marketplaces verlopen. Hierdoor ben je geneigd te denken dat je als groothandel niet meer om marketplaces heen kan. Het is echter niet zo zwart-wit. Zoals we eerder hebben aangegeven dienen de klantbehoeften in combinatie met het type product dat je verkoopt altijd leidend te zijn. Er zit echter een addertje onder het gras.
De grote kracht van marketplaces zijn hun dominante positie in zoekmachines. Stel je voor dat jij pannen verkoopt. Als een persoon pannen intypt op Google, dan ziet hij allereerst bovenin de pannen staan die op marketplaces worden verkocht. Dit kan ervoor zorgen dat jouw eigen webshop ondergesneeuwd raakt. Vanuit dit oogpunt is het interessant om op marketplaces aanwezig te zijn. Zie het als een versterking van je eigen webshop, als start van het oriëntatieproces van een klant en als extra afzetkanaal om een groep mensen te bereiken, die anders niet zo snel op jouw website terecht zouden zijn gekomen.
Het voordeel van een eigen webshop is dat je hier jouw specialistische kennis naar voren kan laten komen en de klant echt kan helpen en adviseren. Denk aan een groothandel die autobanden verkoopt: een klant wil meer informatie over welke banden onder zijn auto’s passen en daarom is de kans klein dat hij hiervoor een marketplace bezoekt. Zo heeft KwikFit een bandenconfigurator op hun website, waarmee de klant de juiste banden voor zijn auto kan selecteren.
💡 Een ander kanaal waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken is social media. Met een social media marketing platform als SheduleWave kun je als groothandel makkelijk content creëren en inplannen op de kanalen waarop je actief bent.
4) Gebruik goede software bij het vervuilen van klantbehoeften
Wat al jouw klanten in ieder geval gemeen hebben is dat ze gemak, efficiëntie en een fijne gebruikerservaring willen. Dat kan je met goede software realiseren.
Met ERP-software kun je de bedrijfsprocessen stroomlijnen. Stelt jouw klant een vraag? Dan kunnen jouw medewerkers die klant direct goed te woord staan, doordat medewerkers altijd en overal toegang hebben tot de juiste informatie.
Verkoop jij jouw producten via een webshop? Dan kan je de webshop software ook integreren met de ERP-software. Jouw klant kan op het portaal inloggen en alle relevante informatie snel en gemakkelijk vinden, zoals hoeveel stuks er op voorraad zijn, de precieze prijs bij afname van grotere hoeveelheden en de levertijd. Je kunt jouw eigen portaal helemaal aanpassen aan de behoefte van de klant. Wil je meer hierover weten? Blisss is een Microsoft Gold Partner en heeft expertise in Microsoft Dynamics 365 Business Central en bijbehorende modules. Wij informeren je graag. Neem contact op met team Blisss.