Groothandels, voel je niet bedreigd door marketplaces

Volgens onderzoeksbureau Forrester zullen in 2022 meer dan 50% van de B2B bestellingen via online marketplaces verlopen. Maar de marketplace is geen holy grail. Er kleven bepaalde nadelen aan het verkopen op een marketplace.

Vier nadelen om rekening mee te houden zijn:

  1. Op een marketplace moet je voldoen aan de regels van het platform en kan je niet je eigen stempel op jouw product drukken.
  2. Je betaalt een fee aan de marketplace waardoor jouw marge op het product kleiner is.
  3. Je krijgt beperkte klantdata wanneer je iets verkoopt via een marketplace. Je mist dus data om een relatie met je klant op te bouwen.
  4. Omgekeerd krijgt de klant ook weinig tot geen data over jou als leverancier. Je dient dus manieren te bedenken om jouw naam toch onder de aandacht van de koper te brengen.

Een pluspunt van marketplaces is dat je mensen kunt bereiken die anders nooit bij jou terecht waren gekomen en iets hadden gekocht. Kies altijd voor de afzetkanalen die het beste bij jouw organisatie passen en die de voorkeur van jouw klanten hebben. Dat is blissful ondernemen. Ondanks de toenemende populariteit van marketplaces zijn en blijven er diverse andere goede afzetkanalen. Blisss helpt je graag om de juiste afzetkanalen goed te benutten.

Het traditionele afzetkanaal

We beginnen met een gouden oude, de traditionele manier van zakendoen, waarbij een bestelling via de telefoon, per e-mail of via accountmanagers op locatie plaatsvindt. Voor de tijd van webshop was dit de norm. Tegenwoordig zien we een dalende lijn in deze manier van klanten bedienen, maar dat betekent niet dat klanten deze manier niet meer waarderen. Bij een zeer specialistisch product of een grote order kan het persoonlijke contact bij de traditionele manier van zakendoen nog zeer succesvol zijn. Onderschat daarom de kracht van elkaar de hand geven en elkaar in de ogen aankijken niet.

Een ERP-systeem gaat hand in hand met de traditionele manier van zakendoen. Een accountmanager kan tijdens een klantbezoek direct een verkooporder in het systeem plaatsen waardoor de andere afdelingen binnen het bedrijf automatisch op de hoogte worden gebracht en de bijbehorende taken uitgevoerd kunnen worden om de bestelling in gang te zetten.

Verkopen via je eigen webshop

In het B2C segment zijn online aankopen al helemaal ingeburgerd. De meeste consumenten zijn gewend om online hun aankopen te doen. Deze ontwikkeling is ook belangrijk voor jou in het B2B segment. Jouw zakenpartner is in zijn persoonlijke leven ook een consument die aankopen doet op webshops en marketplaces. Hierdoor ervaart hij het gemak van online aankopen en verwacht hij dit gemak óók op zakelijk gebied te ervaren. Met één klik wil jouw klant toegang krijgen tot alle informatie, bijvoorbeeld via een video of een landingspagina. Je ziet dan ook dat het B2C segment in grote mate het B2B segment beïnvloedt en de laatstgenoemde een flinke inhaalslag maakt.

Verkoop jij producten via een webshop? Dan kan je de software van de webshop integreren met ERP-software. Zo kan jouw klant inloggen en alle relevante informatie snel en gemakkelijk vinden, bijvoorbeeld hoeveel stuks er op voorraad zijn, de precieze prijs bij afname van grotere hoeveelheden en de levertijd. Je kunt jouw webshop helemaal aanpassen aan de behoefte van de klant. Blijf die behoeften peilen en integreer die in jouw eigen platform, zodat je een afzetkanaal hebt dat met de tijd meegaat en een fijne gebruikerservaring biedt. Hier helpen we graag bij.

Blisss is een expert op het gebied van ERP-software, de software achter het stroomlijnen van jouw platform en de achterliggende bedrijfsprocessen. Wil jij je eigen webshop (optimaliseren)? Wij informeren je graag over de mogelijkheden. Neem contact op met team Blisss via 024 3737968 of mail naar info@blisss.nl.

Nieuwsoverzicht

Geplaatst op