Het CRM Model: in 5 praktische stappen naar een volwassen salesorganisatie

Op zoek naar een CRM model waarmee je stap voor stap je CRM proces kan verbeteren? Dan is het CRM-groeimodel voor jou de perfecte oplossing. In het CRM groei model kom je erachter hoe je jouw verkooporganisatie in 5 praktische stappen naar een hoger niveau tilt en hoe CRM je hierbij helpt. Niet alleen tijdens het keuzetraject of tijdens de CRM implementatie, maar ook wanneer je al wat verder bent in je CRM proces. De inzichten uit het CRM model hebben we verkregen uit jarenlang intensief contact met tientallen succesvolle salesmanagers, die allen gebruikmaken van Salesflow CRM van Blisss.

CRM model

Voor wie is het CRM Groeimodel interessant?

Het CRM model is ideaal voor organisaties die hun verkooporganisatie met behulp van CRM naar een hoger niveau willen brengen. Veel bedrijven worstelen met de manier waarop ze CRM moeten inzetten binnen hun organisatie. Een CRM systeem kopen is niet het moeilijkst, maar het gaat vooral om de manier waarop het CRM gebruikt wordt. Is het salesteam op een dusdanig niveau dat de aanschaf van CRM de juiste volgende stap is? En als het CRM eenmaal is aangeschaft; maakt dan iedereen consequent gebruik van het systeem? Wordt in een latere fase de juiste data uit het CRM systeem gehaald om hier vervolgens strategische beslissingen op te nemen? Zomaar wat vragen waar je als sales verantwoordelijke in verschillende fases van het CRM proces mee kan zitten. Het CRM model geeft aan de hand van praktische en strategische adviezen antwoord op deze vragen. Zo kun je hier met je CRM beleid beter op inspelen.

Hoe werkt het CRM model?

Het CRM groeimodel is opgedeeld in vier onderdelen die samen het totale niveau van je Customer Relationship Management bepalen: strategie, proces, technologie en mens. Per onderdeel behaal je een score die aangeeft hoe ver je bent in dit proces: een wandelaar, fietser, auto, vliegtuig of raket. Voor ieder onderdeel vind je een stroomschema, waarin je aan de hand van enkele vragen kan zien hoe ver je bent op het op het desbetreffende onderdeel. Tot slot krijg je concrete tips die je in jouw fase kan gebruiken om een volgende stap te zetten naar beter klantbeheer.

De korte en bondige tips en adviezen die je in het CRM model krijgt, zijn precies gebaseerd op jouw specifieke situatie. Dat komt doordat je door middel van het stroomschema uitkomt bij de adviezen die voor jouw salesorganisatie van toepassing zijn. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je op het onderdeel strategie al aardig ver bent, maar dat je op het onderdeel mens minder goed scoort. Je weet hierdoor beter op welk onderdeel je jezelf moet focussen, wat de bijbehorende stappen zijn om op dit onderdeel verder te groeien, en op welke manier je jouw CRM hiervoor kunt inzetten.

Voorbeeld: hoe het CRM groeimodel je kan helpen je verkoopproces te optimaliseren

Op het onderdeel technologie zijn er verkooporganisaties die hun verkoopgegevens (klantinformatie, verkoopkansen etc.) nog niet op een gezamenlijke plek documenteren. Voor deze organisaties ligt het belang van CRM in eerste instantie bij het faciliteren van de technische middelen om klantgegevens voor het hele salesteam inzichtelijk te krijgen. Met andere woorden: een simpele versie van een CRM waarin gebruikers op de juiste de plek de juiste informatie kunnen opslaan, die vervolgens voor iedereen inzichtelijk is.

Organisaties die al verder in het proces zitten, zijn wellicht al zo ver dat iedereen het CRM op de juiste manier gebruikt. In deze fase is het zaak om deze waardevolle gegevens te bundelen en om te zetten tot data en cijfers die je kan gebruiken om je verkoopproces verder te optimaliseren. Dit doe je met handige tools die aanhaken op je CRM, zoals Microsoft Power BI.

Zet vandaag nog de stap naar beter klantbeheer

CRM draait uiteindelijk om het optimaliseren van je klantbeheer. Zowel aan de kant van verkoop en het binnenhalen van nieuwe klanten, als aan de kant van relatiebeheer en retentiemanagement. Het CRM model helpt je bij het optimaliseren van de belangrijkste pijlers in je CRM proces, zodat je snel stappen kan zetten naar beter klantbeheer.


Geplaatst op