Actief gebruik van het CRM systeem bereik je zo

Niet alleen het gebruikersgemak en de eenvoud van een CRM systeem dragen bij aan een actief gebruik van het CRM systeem. Wanneer je gebruik maakt van onderstaande tips zal de implementatie en de acceptatie snel verlopen en daarmee ook een vruchtbaar gebruik van het CRM systeem sterk toenemen.

Download de brochure

 

7 Tips om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers graag gaan werken met een CRM systeem

  1. Start met een goed gevuld klantenbestand

Indien gebruikers bijvoorbeeld een klant niet kunnen vinden, kan dit een reden zijn voor hen om het CRM-systeem niet te gebruiken. Een goed gevuld CRM-systeem nodigt uit om mee te werken en geeft geen reden om het niet bij te houden.

  1. Maak duidelijk dat de gebruikers er zelf beter van worden

Het CRM-systeem is geen controlemiddel van de manager, maar een goed hulpmiddel voor de gebruiker dat leidt tot meer omzet en een hogere klanttevredenheid.

  1. Maak een keus in wat je wilt vastleggen en maak hier vervolgens generieke afspraken over

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruiken van vaste percentages bij de verkoopkansen. Als iedereen dezelfde percentages aanhoudt, is het een stuk eenvoudiger om werk van elkaar over te nemen bij vakantie of ziekte. Vaak worden klantnotities te uitgebreid geschreven alsof het een verantwoording is naar de manager. Laat dit achterwege en beperk de notities tot de compacte en begrijpelijke informatie die je nodig hebt voor een goed verkoopproces.

  1. Gebruik de verkooppijplijn tijdens het verkoopoverleg als leidraad

Door in het verkoopoverleg een paar interessante openstaande kansen door te nemen en mogelijk ook tips voor succes mee te geven laat je zien dat de vastlegging werkt voor het management en de medewerker. Door dit (plenair) te blijven herhalen zullen de collega’s automatisch ook hun mooie kansen willen laten zien.

  1. Enthousiasmeer werknemers door mensen die het CRM-systeem goed invullen te belonen

Door complimenten te geven na ontvangst van het dagrapport, als een medewerker een mooie opdracht heeft binnengehaald, trek je automatisch de rest van het team mee in dit succes. Je kunt ook periodiek de beste gebruiker belonen. Je kunt het ook koppelen aan de bonus van jouw verkoopmedewerkers.

  1. Betrek jouw commerciële binnendienst bij dit actief gebruik

De binnendienst krijgt veel minder telefoontjes bij actief gebruik van het CRM systeem. Door de binnendienst alert te laten zijn op werk wat ze niet meer hoeven te doen als het WEL in het CRM gevuld zou zijn, heb je als manager een medestander om de vertegenwoordigers erop te wijzen dat ze beter het CRM systeem kunnen gebruiken. Als je zelf ook klanten hebt, gebruik dan jouw CRM systeem als voorbeeld voor jouw team.

  1. Laat je niet uit het veld slaan door de meest gebruikte excuses

Bij veranderingen ontstaat weerstand en gebruiken medewerkers excuses. De meest gebruikte excuses die hieronder staan, zijn altijd te pareren wanneer je blijft bij jouw motivatie om de voordelen die het CRM systeem biedt te benutten (klanttevredenheid en extra omzet):

  • Ik heb er geen tijd voor gehad of genomen
  • Ik voel dit als een controlemiddel en anders ga ik ergens anders werken
  • De directie vult het zelf ook niet in
  • Mijn eigen werkwijze is beter

Benieuwd hoe CRM binnen jouw organisatie gedragen wordt? Vraag de 30 dagen proefperiode aan:

30 dagen proefperiode

Lees meer over CRM voor Sales

Nieuwsoverzicht

Geplaatst op