5 manieren om een optimale ROI te bereiken door middel van een ERP-oplossing 

5 manieren om een optimale ROI te bereiken door middel van een ERP-oplossing 

27 maart 2019

Veel bedrijven kijken in eerste instantie op tegen de implementatie van een nieuw ERP-systeem. Dit kan namelijk aanzienlijk veel kosten met zich meebrengen. Het is daarom van groot belang om te kijken wat een dergelijk systeem oplevert. Verschillende casussen van Blisss met Microsoft Dynamics NAV / Business Central tonen aan dat een dergelijk traject gemiddeld gezien binnen 2 jaar is terugverdiend. Wil je weten hoe? In dit artikel geven we je 5 tips om een optimale ROI te bereiken door middel van een ERP-oplossing.  

  1. Het besparen van operationele kosten 

Operationele kosten zijn wellicht de grootste kostenpost van iedere organisatie. In veel gevallen waarbij meer efficiëntie gewenst is, is dit dan ook de post waar het eerst en meest op wordt bezuinigd. Een goede manier om dit te doen is door te beginnen bij een ERP-systeem. De implementatie van zo’n systeem zorgt er voor dat bepaalde processen worden heroverwogen en op een logische wijze worden ingericht (lean). De nadruk ligt hierbij op het versnellen van processen en de daarbij horende automatisering. Vergelijk het met: ‘waarom door de buitenbocht schaatsen als het ook via de binnenbocht kan?’. En het bewijs is er; processen gaan 20 tot 30% sneller met een ERP-systeem. 

  1. Real-time inzicht in informatie en gegevens 

Eén van de kenmerken van een ERP-oplossing is het centraal registreren van allerlei soorten bedrijfsgegevens. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klanten, leveranciers, artikelen en ga zo maar door. Door ook de acties vast te leggen die gekoppeld zijn aan die gegevens, geldt dat er meer inzicht verkregen kan worden door wie dan ook in de organisatie. Je kunt je voorstellen dat je hier mee betere beslissingen kan nemen. 

  1. Naadloze integratie 

Het naadloos integreren van bedrijfsprocessen is waar ERP om draait. Een aantal voordelen hiervan zijn een betere communicatie en bijvoorbeeld een betere besluitvorming. Dit resulteert natuurlijk in een betere klantervaring. Daarnaast zijn ERP systemen ook vaak te koppelen met pakketten buiten het systeem zelf. Zo biedt het Microsoft Platform mogelijkheden om te integreren met Office 365, Skype en LinkedIn. De mogelijkheden hiervan lees je bijvoorbeeld hier. 

  1. Verbeterde service naar klanten 

Door gebruik te maken van de CRM-module binnen je ERP-systeem blijf je als bedrijf een competitieve speler in de markt. Medewerkers van de verkoop- en klantenserviceafdeling beschikken over de juiste informatie om klanten beter te helpen door middel van communicatie en kunnen de relatie verbeteren door snellere toegang tot klantinformatie en klantgeschiedenis.  

      5.  Verhoogde productiviteit 

Veel bedrijven ervaren een verbeterde efficiëntie en een verbeterde productiviteit door te investeren in ERP-oplossingen. Een ERP-systeem kan ervoor zorgen dat handmatige taken verdwijnen en dat herhalingen van bedrijfsprocessen overbodig worden. Door hiermee irritaties te voorkomen en sneller te kunnen werken kan de prioriteit verschoven worden naar andere verbeterpunten. 

Ben jij klaar voor de volgende stap?  Neem dan contact op met Blisss voor een gedegen en goed advies.

Nieuwsoverzicht

Geplaatst op 27 maart 2019